De juiste caravan

De ideale caravanBij het kiezen van de juiste caravan moet je met verschillende criteria rekening houden.
Laten we de voornaamste daarvan even op een rijtje zetten:

Prijs

Als je budget niet onbegrensd is, stel je zelf dan een duidelijke limiet. Houdt daarbij rekening met het feit dat je behalve de aanschaf van de caravan zelf, vaak ook nog andere toebehoren en kampeerspullen, zoals een voortent, luifel, gasflessen, spiegels, verlengsnoeren, tenttapijt en campingmeubilair moet aanschaffen.

Trekauto

Ga voordat je op pad gaat, eerst na wat het maximale trekgewicht van de auto is. Dat maximum trekgewicht staat op het kentekenbewijs, en limiteert ook meteen het maximum gewicht van de aan te schaffen caravan. Maar voor een veilige rit kun je beter uitkijken naar een caravan die wat minder mag wegen dan het maximale trekgewicht van de auto.
Het is veiliger om uit gaan van een caravan met een maximum gewicht van ongeveer 70% van de beladen auto. Zie ook verder op deze pagina bij “Gewicht en laadvermogen”

Rijbewijs

Ook je rijbewijs is van belang, met een normaal rijbewijs B mag je namelijk alleen een auto met aanhanger besturen mits de combinatie aan één van onderstaande eisen voldoet:

  • De maximaal toegestane massa van de aanhanger is niet meer dan 750 kg
  • Het maximaal toegestane gewicht van de combinatie mag niet meer dan 3500 kg bedragen.

Voldoet je auto/caravan combinatie niet aan één van deze 2 eisen, dan moet je rijbewijs B-E bezitten (of gaan halen).

Manier van gebruik / soort vakantie / vakantiebestemming

Ook de manier waarop je de caravan wilt gaan gebruiken is van belang. Een vakantie van 2 weken op één camping op de Veluwe is heel iets anders al 6 weken naar de Noordkaap. In het eerste geval zul je voor een wat grotere caravan kiezen, in het laatste geval zou de voorkeur wel eens naar een wat compacter model uit kunnen gaan omdat je daarmee wat makkelijk over de smalle, bochtige wegen in bergachtige terrein kunt manoeuvreren.

Ook is het van belang in welk seizoen je de caravan wil gaan gebruiken, als je ook in het voor- en najaar of zelfs in de winter met de caravan op vakantie wilt zul je je moeten afvragen of een caravan met een hefdak, met een daardoor minder goede isolatie, wel geschikt is.

Samenstelling van het gezin

De gezinssamenstelling bepaalt voor een groot deel de indeling en grootte van de caravan, voor zover niet beperkt door de prijs, trekauto en het rijbewijs. Over de indeling kunnen we vermelden:

Zitplaatsen

Het spreekt voor zich dat je wel met het gehele gezin in de caravan moet kunnen zitten. Hoewel je op de camping meestal gezamenlijk in of net buiten de voortent zit, is het op een camping onderweg, als er voortent of luifel is opgezet, of bij koude gewoon noodzakelijk om allemaal in de caravan te kunnen zitten. Indien het gezin uit meer dan 4 personen bestaat dan is de zogenaamde treinzit, vaak te beperkt en kan men beter op zoek gaan naar een rondzit of een grote standaardzit.

Slaapplaatsen

Het spreekt voor zich dat je met je hele gezin in de caravan moet kunnen slapen, en wel zodanig dat men niet te veel hinder van elkaar heeft.

Ga er van uit dat er altijd voldoende slaapplaatsen in de caravan beschikbaar moeten zijn, dus ook als de kinderen op de camping in een eigen tentje slapen. Onderweg heb je namelijk niet altijd de mogelijkheid om een tentje op te zetten, dus het moet ook mogelijk zijn om met zijn allen in de caravan te slapen.

Toch kan het zijn dat die totale hoeveelheid slaapplaatsen de haalbaarheid van het vinden van een ideale indeling te klein maakt, en dat je voor de hoeveelheid slaapplaatsen in de caravan een concessie moet doen. Zorg dat dat je over een degelijk, snel op te zetten tentje voor de kinderen beschikt dat ook tijdens onverhoopt slecht weer makkelijk is op te zetten.

Vaste bedden

Waar caravans vroeger alleen over een dinette (een zitgroep die je om kunt bouwen tot bed) beschikten, zie je tegenwoordig dat veel caravans zijn uitgevoerd met vaste één of tweepersoons bedden waarop je (bijna) net zo lekker ligt als thuis.

Vaste bedden hebben als bijkomend voordeel dat eronder vaak een enorme bergruimte aanwezig is, het nadeel van vaste bedden is de ruimte die ze innemen, die gaat vaak ten koste van de zitruimte en loopruimte.

Stapelbedden en kinderkamers

Vergeet ook niet dat de op het eerste gezicht zo praktisch ogende stapelbedjes na een aantal jaren, als de kinderen groter zijn geworden, wel eens niet meer zo handig kunnen zijn. Veel kinderen willen, als ze ongeveer 10 jaar oud zijn, liever in een eigen tentje slapen. Op die leeftijd zullen ze het slapen in zo’n stapelbedje ook als benauwend kunnen ondervinden.

Bergruimte

Ook de beschikbare bergruimte is van belang, en ook de bereikbaarheid van de bergruimte. De hoeveelheid bergruimte wordt natuurlijk vooral bepaald door de opbouwlengte en de indeling van de caravan. Zeker als de caravan niet over een vast bed beschikt en men dagelijks de dinette ombouwt van bank naar bed, is het handig dat je de slaapzakken en beddengoed makkelijk in de banken kan stoppen.

Indelingen

De hoeveelheid indelingen is enorm, in ons overzicht ‘Nieuwe caravans’ vindt je bij bijna iedere caravan wel een plattegrond waarom de indeling duidelijk is aangegeven. Maar ga vooral ook kijken in de diverse showrooms en beurzen, en doe dat het liefst met het gehele gezin zodat je dan meteen goed kunt kijken wat er wel en niet handig is.

Was- en toiletruimte

Over het algemeen wordt deze ruimte vooral op doorreis gebruikt, en ’s nachts. De meeste caravans beschikken over een ruimte met een cassettetoilet en een (opklapbare) wastafel. Sommige caravans beschikken ook over een douchemogelijkheid in die ruimte. Als je vaak op eenvoudige of niet al te goed onderhouden campings kan een goede wasruimte, eventueel met douche, heel handig zijn.

Hefdak

Sommige fabrikanten bouwen ook caravans met een hefdak. De caravan wordt dan lager gebouwd zodat men tijdens het rijden minder last van de luchtweerstand heeft. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming kan men het hefdak opmhoog zetten, zodat er toch een bruikbare stahoogte ontstaat. Zo’n lagere caravan is ook makkelijker te stallen in garage of onder de carport. Door de wat minder goede isolatie is een caravan met hefdak minder geschikt voor gebruik in winterse omstandigheden. Ook de hoeveelheid bergruimte wordt minder omdat bovenkastjes ontbreken of veel kleiner zijn.

Keuken

Meestal is de keuken aan de zijkant van de caravan geplaatst, en bestaat hij uit een tweetal kastjes met deurtjes en/of laden. Het werkblad is voorzien van een gootsteentje met kraan, en daarnaast een twee- of driepits kookplaat. Nagenoeg alle keukens bevatten een koelkast met vriesvak, die naar keuze op 12V, 230V en op gas kan werken.

Kachel

Zo goed als alle caravans zijn standaard voorzien van een kachel. In luxueuzere uitvoeringen is de kachel zelfs uitgebreid met een luchtcirculatiesysteem voor heteluchtverwarming, en sommige modellen hebben zelfs vloerverwarming. Mocht je de caravan uitsluitend in de zomer en voor- en najaar gebruiken, dan is een standaard verwarming over het algemeen voldoende.

Gewicht en laadvermogen

Bij een caravan onderscheiden we hierbij drie begrippen:

  • De maximaal toelaatbare massa (MTM), oftewel het gewicht dat de caravan beladen mag wegen.
  • De rijklare massa, zijnde het gewicht van de caravan met de door de fabriek standaard gemonteerde accessoires, alsmede een kabelhaspel en een basishoeveelheid gas en water.
  • Het laadvermogen, dat wordt berekend door het rijklare gewicht af te trekken van de maximaal toelaatbare massa.

De maximaal toelaatbare massa van de caravan mag niet meer zijn dan het maximale te trekken gewicht van de auto, zoals dat op het kentekenbewijs van de auto is vermeld. Anders zou het kunnen wezen dat het laadvermogen, dat vaak toch al niet te ruim is, door het maximale trekgewicht van de auto nog verder wordt beperkt.

Helaas is er tot 1995 niet gerekend met de rijklare massa, maar met de massa van een lege caravan. Voor caravans van voor 1995 werd het lege gewicht van de caravan zoals dit als ‘ledige massa’ op het registratiebewijs is vermeld eerst verminderd met het gewicht van de koelkast en kachel. Bovendien werd geen rekening gehouden met extra accessoires zoals een cassettetoilet, reservewiel, gasflessen etc., hoewel deze zaken natuurlijk wel het beschikbare laadvermogen verminderen.

In 1995 is hierin verandering gekomen, want vanaf dat moment werd als ‘ledige massa’ het gewicht vermeld zoals dit werd bepaald door de caravan te wegen in standaard uitvoering. Gevolg was dat de accessoires in standaarduitvoering zoals kachel, koelkast en cassettetoilet nu in het lege gewicht zijn begrepen. Extra accessoires werden echter niet meegewogen.

In de praktijk zal voor de meeste caravans het laadvermogen zo tussen de 150 en 300 kg bedragen, hoewel het bij oudere caravans een stuk lager uit kan vallen. Als we bij de rijklare massa nog zo’n 100 kg bijtellen voor onontbeerlijke extra uitrusting zoals een reservewiel, luifel/voortent, opstapje, plankjes, krik, vulling cassettetoilet etc., èn zo’n 30 kg per persoon voor persoonlijke bagage, dan wordt het beschikbare laadvermogen al snel overschreden.

Houdt daar dus rekening mee als je een caravan koopt, en zeker als je nog wat extra accessoires zoals een boiler, accu, fietsendrager (met fietsen!) en een mover op je caravan zou willen laten monteren.

Karsten Caravanmakelaardij